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작성일 : 09-04-23 18:33
[국내학술대회] 연료전지 시스템용 양방향 DC-DC컨버터 설계 및 제어
 글쓴이 : 운영자
조회 : 1,815  
 논문명 : 연료전지 시스템용 양방향 DC-DC컨버터 설계 및 제어 [국내학술대회]
 논문집명 : 전력전자학술대회
 권호 : -
 발행년도 : 2004
 저자 : 김성호
   연료전지 시스템용 양방향 DC-DC컨버터 설계 및 제어.pdf (1.5M) [193] DATE : 2009-10-13 16:10:19
Abstrab:
-Fuel Cell (FC) has slow response characteristic for
load variation. During a load step, the inverter cannot
pull more power from the fuel cell than is currently
available so supplemental power must be provide by
some sort of energy storage elements.
In this paper, bi-directional dc-dc converter for FC
generation system is proposed to improve load
response characteristic. The bi-directional converter
interfaces the low voltage battery to the inverter dc
link of FC generation system. The converter is based
on a active full bridge in the primary side and on a
half bridge in the secondary of a high frequency
isolation transformer.
The complete operating principles and simulation
results in presented.
 
논문요약:
본 논문은 양방향 컨버터의 최적 토폴로지 선정
및 고효율의 컨버터를 설계하여 다음의 결과를 얻
었다.
1)연료전지는 전류 리플에 큰 영향을 받기 때문에
입력 전류 리플을 적게 할 수 있는 전류형 컨버터
의 적합성을 검증하였다.
2) 전압스트레스 및 스위칭 손실을 저감시켜 효율
을 개선하였다.
3)모든 스위치의 영전압 스위칭으로 인한 전압정격
을 낮추었다.
제안된 양방향 컨버터는 향후 실제 연료전지 시
스템에 결합하여 시스템의 적합성을 검증할 예정이
다.